Kiégni

Talán, már mindenki találkozott a jelenséggel. Volt olyan munkatársa, esetleg egy családtagja, vagy épp saját maga, aki szenvedett ettől. Kiégés – először a tüzet juttatja az eszünkbe, de ha valakiben ég a vágy, és tenni akar, az pont az ellentéte annak, mint amiről most itt szó lesz. Bárkivel megtörténhet? Igen. Akkor miért nem foglalkozunk vele többet?

[Olvasási idő: 6 perc]

Szeretek sütni. Ugyanakkor, én vagyok saját magam legnagyobb kritikusa is. A palacsinta szerintem mindig lehetne vékonyabb, a töltelék az almás pitében, mindig lehetne egy kicsit édesebb. Tanulom a fortélyokat, és mint nagyon-amatőr-cukrászpalánta szeretek kísérletezni. Egyszer Gundel palacsinta készítésére adtam a fejem. Különös elégedettséggel töltött el, hogy sikerült lehelet vékonyra sütni a palacsintákat – ez talán 10-ből 1-szer sikerül. Megtöltöttem, meglocsoltam egy kis csoki öntettel és tálaltam. Nagyon vártam a visszajelzéseket. Valóban jó lett, nagyon ízlett mindenkinek. Kicsit később belefogtam egy másik süti elkészítésébe. Egy erdei gyümölcsös pitét készítettem, amiben a gyümölcs megfolyósodott, eláztatta a tésztát. Kudarc volt az egész, ráadásul kaptam is egy éles kritikát arról, hogy miért nem olvasom el a receptet. Elolvastam, és mindent a szerint csináltam, és fogalmam se volt róla, hol rontottam el. Minél több mindent csináltam, annál több lett a vállvonogatás, és egyre kevesebb a pozitív visszajelzés. Számomra óriási öröm, ha valakit boldoggá tudok tenni valamelyik sütimmel. De egy üres tepsinél többre vágyom. Szavakra.

Egy nap teljesen elkeseredtem. Minek töröm magam? Van jobb dolgom is annál, mint kelt tésztát gyúrni, vagy kekszet darálni. Ekkor felhagytam a sütéssel egy időre. A lelkesedésem alább hagyott, elfogyott a türelmem a munkafolyamatokhoz. Egyszerűen képtelen voltam a tűzhely mellett állni, és várni, hogy megsüljön, vagy megkeljen, vagy megolvadjon. Már a receptek se érdekelnek annyira.

Te is éltél át hasonlót?

Először nagyon lelkes vagy valamiben, szívvel-lélekkel csinálod. Törekszel a lehető legjobbra. De a kezdeti lelkesedés kicsit alább hagy, és beáll egy reális teljesítmény a munkádban. Ezután elmaradoznak a megerősítések, jön a „rutin” és te is engedsz egy kicsit a magaddal szembeni elvárásaidból, ez egészen addig megy, ameddig elfogy a türelmed. Lehet, több lesz a „jól megmondó” kritika, mint amennyit még építőjellegűnek tudsz venni. Minden mindegy lesz, de inkább hagyod az egészet, mert nem látod értelmét. A gond akkor van, ha ez olyan területen jelentkezik, amit nem tudsz csak úgy feladni, mint én a sütögetést. Gondolok itt a munkádra, a családi teendőidre, vagy a szolgálatodra.

Ennek orvoslására hadd osszak meg néhány tippet, egy coach ajánlásával:

  1. Tarts szünetet!

Szánj időt arra, hogy nem az adott feladattal foglalkozol – még gondolatban sem. Napközben is tarts szüneteket, de ezek ne azzal teljenek, hogy a hírfolyamodat görgeted! Tedd le a telefont! Igyál egy jó kávét, teát, vagy csak friss vizet, ha az esik jól. Mozgasd át az ízületeidet, nézz ki az ablakon! Ezt otthon is tudod gyakorolni, nem csak a munkában. Igen, lehet koszos az a padló, de neked is jár 20 perc szünet!

Ha megteheted, akkor pihenj hosszabban is. Ne várd meg a következő hosszú hétvégét fogakat összeszorítva. Tudod, minden jobban működik, ha kikapcsolod őket egy időre. Beleértve téged is.

  1. Állíts fel határokat!

Otthon ne a munkáddal foglalkozz! Ha megteheted, ne vidd haza a munkát! Ha muszáj otthon dolgoznod, akkor pedig legyen arra egy fix idősáv, amikor a családod is tudja, hogy akkor nem lehet téged zavarni. De ez ne azt jelentse, hogy kimaradsz a családi eseményekből. Az e-mailjeidre, és a nem sürgős telefonokra a munkaidődben válaszolj. Kommunikáld a munkatársaid felé, hogy tartsák tiszteletben a magánszférádat azzal, hogy a munkahelyi dolgokkal nem zavarnak munkaidőn kívül. Ez nem csak a fentiekre vonatkozik. A munkatársak fenntartanak közös Messenger, vagy Viber csoportot is. Ha kell, némítsd le ezeket!

Ezek a határok legyenek világosak – számodra is. Aki végzett már házimunkát, az tudja milyen fárasztó. Így, a háziasszonyoknak is jár pár olyan óra, amikor leülnek a hobbijuk, vagy a kedvenc könyvük mellé.

  1. Fókuszálj!

A motivációt nagyon könnyű magunk mögött felejteni a munka hevében. Miért csinálom azt, amit? Miért dolgozom ilyen sokat? Építkezünk, felújítunk, babát tervezünk, vállalkozni szeretnénk…stb. Miért kell mindennap felmosni a padlót? Azért, hogy a családom tiszta otthonba érkezzen haza. A cél motivál! A szürke hétköznapok és a mókuskerék, hamar beszippant! Ha világos előtted, hogy mi a célod, időről-időre képes leszel harcolni érte.

  1. Mozogj!

Hidd el, mozogni kell! Nem arról van szó, hogy válts jövőhéttől fitnesz bérletet. Hanem arról, hogy erősödj és levezesd a feszültséget! Az ülőmunka gyengíti a hátadat, az állómunka megterheli a vénáidat, a folyamatos stressz kimerít lelkileg. Erre kiváló orvosság, ha egy kicsit mozogsz. Hetente pár alkalommal sétálsz egy nagyot, vagy felpattansz a biciklire. Télvíz idején otthon is tudsz tornázni egy kicsit. Ha úgy érzed, hogy ehhez nem vagy elég kreatív, akkor érdemes bekapcsolni a YouTube-ot. Kösd össze ezt az egyes ponttal!

A változás mindig nehéz, és áldozattal jár. A rossz szokások rossz következményeket vonnak magukkal. Lehet, ahogy olvastad ezt a blogot, eszedbe jutott, hogy minden, amit leírtam az számodra luxus. De a pihenés ötlete nem újdonság, és főleg nem luxus! Az izraelitáknak maga Isten parancsolta meg, hogy pihenjenek!

„Hat napon át dolgozz, de a hetedik napon pihenj, még szántáskor és aratáskor is pihenj” (2Mózes 34:21; RÚF)

Ha pihensz, akkor lelassulsz és kiszakadsz abból a feszített tempóból, amiben éled az életed. Feltöltődsz, felfrissülsz, új erőre kapsz. Ne foszd meg magad ettől, csak azért mert valami halaszthatatlannak tűnik a pihenőnapodon!

Ha egyedül nem tudsz megküzdeni a kiégéssel, vagy már sok mindent kipróbáltál, és egyik se segített rajtad, akkor keress fel egy coach tanácsadót! Egy személyes találkozó sokat segíthet átlátni a helyzetet és feltárni a problémát! Ne félj segítséget kérni!

Isten áldjon!

 

Küldj választ

%d blogger ezt szereti: